تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ شهروند خبرنگار | درخواست جابجایی ستون برق در خیابان فداییان اسلام‌ مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه
سرخط خبرها

استفاده از همه ظرفیت  مشهد برای اسکان زائران دهه آخر صفر

  • کد خبر: ۱۲۲۷۱۰
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
استفاده از همه ظرفیت  مشهد برای اسکان زائران دهه آخر صفر
مدیریت شهری برای تأمین اسکان زائران در دهه آخر صفر تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده است

با اعلام قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، پیش بینی می‌شود امسال در دهه آخر صفر با افزایش بیش از دوبرابری زائران و عاشقان امام هشتم (ع) در مشهدالرضا (ع) نسبت به سال‌های گذشته روبه رو باشیم.

ابتدای امسال و هم زمان با تعطیلات نوروزی شاهد حضور خیل عظیم زائران از سراسر کشور در مشهد بودیم؛ موضوعی که بسیاری از متولیان حوزه اسکان زائر را غافل گیر کرد، اما با دستور شهردار مشهد و ورود به هنگام مدیریت شهری در این حوزه، بسیاری از مشکلات برطرف شد.

حالا با توجه به پیش بینی حضور گسترده زائران در مراسم دهه آخر صفر در شهر مشهد و محدودیت‌های موجود در حوزه اسکان زائران، امسال مدیریت شهری در کنار همه اقدامات ریز و درشت برای استقبال مناسب از زائران در ایام سوگواری شهادت امام رضا (ع) با برنامه ریزی برای افزایش فضا‌های اسکان زائر در این ایام، اولویت ویژه‌ای برای این حوزه قائل شده است.

در این راستا قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به پیش بینی حضور ۸۰۰ هزار تا یک میلیون زائرپیاده و ۶ تا ۸ میلیون زائر دیگر در دهه آخر ماه صفر، گفت: آمار کنونی اسکان در مشهد ۲۸۰ هزار نفر است که با درنظرگرفتن اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی، موقت، اضطرار و... به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

علی نجفی در جلسه هماهنگی برنامه‌های دهه آخر صفر که با حضور نمایندگان معاونت ها، سازمان‌ها و شهرداران مناطق سیزده گانه برگزار شد، به برنامه ریزی مدیریت شهری برای جبران کمبود‌های اسکان زائر در مشهد اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۳۸ مکان برای اسکان شناسایی شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از دوبرابر شده است و پیرو جلسه با شهردار، هشت فضا و مکان برای اسکان موقت پیش بینی شده که یکی از آن‌ها بوستان غدیر و هفت مکان دیگر مربوط به آستان قدس با ظرفیت ۳۰ هزار نفر جمعیت است.

وی ادامه داد: سی سالن اضطرار با ظرفیت ۱۳ هزار نفر، ۳۸ مرکز با ظرفیت ۴۶ هزارو ۴۵۰ نفر وجود دارد و در این راستا میدان شهدا نیز آماده و در اختیار آستان قدس قرار داده می‌شود.

نجفی با بیان اینکه مراکز اسکان اضطرار نیز شامل سی مرکز اعم از سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران با ظرفیت ۱۲ هزارو ۴۵۰ نفر است، اظهار کرد: فهرستی تهیه شده است تا موضوع‌های ایمنی، اطفای حریق، کمک‌های اولیه، حمام، باکس‌های زباله، سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی و تهویه بررسی شود و براساس بررسی‌های حوزه اسکان، سی سالن ورزشی در اولویت اول قرار می‌گیرند.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه با دستور شهردار مشهد در منطقه ثامن نیز دو زمین بزرگ تجهیز و به اسکان موقت اختصاص خواهد یافت، گفت: پایگاه راهنمای زائر در مسیر‌های منتهی به حرم نیز در این روز‌ها افزایش ساعت کاری خواهند داشت، اما آمادگی داریم در مسیر‌های منتهی به حرم‌رضوی، این پایگاه‌ها شبانه روزی شوند. همچنین ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده به ویژه در منطقه‌های ۳، ۶، ۷ و ۱۰ طبق روند هرسال در ورودی‌ها تأسیس خواهد شد.

استفاده از ظرفیت مدارس برای پارکینگ زائران

وی خطاب به شهرداران مناطق گفت: در بحث پارکینگ و سرویس بهداشتی دو رویکرد وجود دارد؛ نخست استفاده از ظرفیت‌های مدارس است. از آنجا که در هفته اول مهر، مدارس مشهد تعطیل است، می‌توانیم از امکانات آن‌ها استفاده کنیم. همچنین مجوز‌های لازم برای استفاده زائران از پارکینگ‌های این ادارات دریافت شده است.

خدمت رسانی صد درصدی ۶۲۰۰ پاکبان

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گفت: در این روز‌ها ۶ هزارو ۲۰۰ پاکبانی که در اختیار مناطق هستند، به صورت صددرصدی حضور دارند. از سویی دیگر برخی مناطق، معین مناطق اطراف حرم می‌شوند و این افراد در مناطق پیرامونی بارگاه امام رضا (ع) به زائران خدمت خواهند کرد.

تأمین ۷۰۰ سرویس بهداشتی

نجفی با اشاره به شست وشوی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و ورودی‌های شهر، اظهار کرد: کافی بودن سرویس‌های بهداشتی موضوع تأکیدشده استانداری و فرمانداری است؛ بنابراین ۱۶ سرویس بهداشتی در قالب کانکس به صورت مازاد به اطراف حرم اضافه خواهد شد. درمجموع ۷۰۰ سرویس بهداشتی مشارکتی و ۲۹۴ نقطه آبخوری برای رفاه زائران و مجاوران وجود دارد.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد به فعالیت ۲۸ گروه برای جلوگیری از چادرخوابی و هدایت زائران به کمپ‌ها در این مدت اشاره کرد و ادامه داد: روزانه پانصد نیروی آتش نشانی در بیش از بیست نقطه که حدود پنج نقطه آن مربوط به ورودی‌های شهر و بقیه در اطراف حرم است، به صورت خودرویی و موتوری استقرار دارند و آماده ارائه خدمت به زائران و مجاوران امام رضا (ع) هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->